Monday, November 20, 2006

AnKa´s tur!

Vegetarisk lasagne

I grönsaksåsen tar man de grönsaker som finns hemma eller som man gillar jag har olika varje gång men ger här några exempel

grönsaksås:
gul lök
vitlök
champinjoner
paprika
broccoli
riven morot
1-2 burk krossad tomat
buljongtärning (grönsak- eller höns-)
salt och peppar
basilika

ostsås:
en burk keso
fetaost
mjölk
lite peppar
lasagneplattor
färska tomater
ev spenat
lite fetaost till dekoration.

-Börja med att göra grönskasåsen;
Fräs lök och vitlök, blanda ner grönsakerna en efter en svamp, paparika, morot (jag brukar förkoka broccoli) osv. När alla grönsakerna är lite småmjuka blandar du i de krossade tomaterna, kryddar med buljongtärning, salt, peppar, basilika och kanske lite socker eller ketchup och låter det gärna småputtra en stund.

-Till ostsåsen mixar man keson och fetaosten (spar lite feta till dekoration) och häller sedan på mjölk så såsen får lagom rinnig konsistens. Krydda med lite peppar.
- Varva lasagneplattor med grönsaks- och ostsås och spenat (om man vill ha det). På översta lagret tar jag bara ostsås. Överst lägger man skivad tomat och ovanpå det smular man lite fetaost. Grädda i 200 grader tills plattorna blivit mjuka (ca 20 min).

2 comments:

Anonymous said...

Väldigt gott, tyckte alla i familjen, även kräsen 2-åring! Befriande tycker jag att receptet var utan mängdangivelser. Ett extra plus fick ostsåsen både pga smaken och för att den lagas kall. När jag gjort lasange tidigare har jag alltid kokat ostsåsen innan den "monteras" ihop med övriga ingredienser. Skönt att slippa det momentet. Vi komer garanterat att laga rätten igen!

Anonymous said...

Jättemumsigt och så enkelt! Helt suveränt att slippa den traditionella ostsåsen som alltid bränns vid. Så bra att det är så enkelt att variera också.