Thursday, November 09, 2006

Moqueca de Camaro




Sienas favoritrecept, brasilianska fisk- och räkgrytan

Moqueca de Camarao:

600 gram fisk, tex lax och hokifiléer
1/2 dl färskpressad limejuice
1/2 tsk salt
1 stor gul lök
1 stor vitlöksklyfta
2 gröna chillifrukter av valfri styrka
2 msk olivolja
1 paket passerade eller krossade tomater (500 g)
2 msk fiskfond (går lika bra med fiskbuljong, typ 1 1/2 tärning eller så)
1/2 dl finhackad färsk persilja
1/2 dl finhackad färsk koriander
1 burk kokosmjölk (400 ml)
2 dl vatten
159 gram skalade räkor (köp med skal och skala själv - mycket godare!)
4 salladslökar

Gör så här:
1. Skär fisken i 2-3 cm stora tärningar. Blanda i en skål med limejuice och salt. Låt fisken ligga kvar i juice-saltet tills det är dags att lägga ner den i grytan.
2. Skala och skiva löken och vitlöken tunt. Kärna ur och finhacka chillifrukten.
3. Fräs lök, vitlök och chillifrukten på låg värme i olivoljan. När det mjuknat, tillsätt de passerade tomaterna och fiskfonden. Låt sjuda i ca 10 minuter.
4. Hälli kokosmjölk och vatten. Låt koka upp. Sänk värmen, lägg i fisken och sjud tills den är så gott som färdig (ca 7 minuter). Häll i koriander och persilja och vänd i räkorna och låt dem bli varma.
5. strimla och strö över salladslöken.
Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris!

Precis hur gott som helst och väldigt lättlagat även om det är många ingredienser. Receptet ser mer komplicerat ut än vad det är. Hoppas alla gillar den!

4 comments:

Anonymous said...

Jag tyckte att det var... sådär. Lite för starkt för mig och David, men maken och Ida 7 mån (!) åt med god aptit. Nästa gång ska jag ta lite olika fisksorter och inte bara hoki, och jag ska bara ta en chilifrukt. Och så ska jag inte ta råris till, det passade inte riktigt. Och så ska jag ta helfet kokosmjölk och inte light, som vi hade hemma...

Jag kommer alltså att prova igen! =)

Anonymous said...

En ren tia tyckte min man! Buonissimo :-D
Sonen doppade mest bròd i soppan men han hade ocksà àtit en massa foccacia till mellanmàl...
Men det hàr kommer vi gòra igen!
Klar favorit!

Anonymous said...

Hoho! Idag gjorde vi den igen! MUMS!

Anonymous said...

Jätte jätte gott! Har nu äntligen testat och det fick verkligen godkänt. Eftersom grytan var rätt flytande blev det en super god soppa dagen efter av resterna. Inte illa med två middagar i en, uppskattas verkligen av en 2-barns mor.