Thursday, March 27, 2008

Bästa fisken EVER!

Det här fiskreceptet är det godaste jag någonsin lagat! Kokboken har dock legat gömd sen flytten för ett och ett halvt år sedan, men se, nu hittade jag den!

Fisk i ugn med citrontäcke

4 port.
500-600 g torskfilé
1 tsk salt
½ tsk citronpeppar
2 msk margarin eller smör
skal av 1-2 citroner
1 knippa persilja
1 vitlöksklyfta
1 chili

Lägg filéerna i en lätt smord ugnsäker form. Vik dem dubbla om de är tunna. Salta och peppra. Klicka över matfettet.
Skölj citronen/nerna noggrant. Riv skalet och blanda med hackad persilja, hackad vitlök och hackad, urkärnad chili.
Fördela blandningen över fisken. Täck med ugnsfolie. Ställ in i ugn i 225`C i 20-25 min eller tills fisken är vit och ogenomskinlig.
Servera med kokt potatis, gärna pressad, och kokta bönor eller sockerärtor.

(Fisken kan bytas ut till spättafilé)

2 comments:

Anonymous said...

Åh Lycke vad glad jag blir att du dammat av den här gamla trasan *kramar*
/Tisse

jenny said...

Vilket toppenrecept! Jag spetsade med citronsaft och hackad salladslök över när det var klart - jättegott!