Tuesday, September 23, 2008

Claras godaste bröd!

Claras godaste matbröd!

Sen jag hittade det här receptet har jag inte köpt en endaste brödpåse. Degen tar tre minuter att göra, och blir klar i ugnen medan man ser på kvällstv.
Det fina med brödet är att det går att variera på tusen sätt. Ibland tar jag lantbrödsmjöl, rågsikt och havregryn, ibland vetemjöl och rågsikt och ibland något helt annat. Ibland gör jag helt utan frukt och nötter, ibland med bara nötter och ibland med bara frukt. Tusen och ett bröd i samma recept alltså!

7 dl mjöl (jag brukar blanda lite av vad jag har hemma. Idag blev det grahamsmjöl, havregryn och vetegroddar)
4 dl fil
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
torkad frukt
nötter
topping (linfrön, solrosfrön etc.)

Blanda alla ingredienser till en lite kladdig smet. Olja in en brödform med olivolja. Strö över den topping du vill ha. Grädda i ugnen i 175 C i ca. 45-60 minuter.

No comments: