Sunday, October 22, 2006

fantasiflickas indiska

Indisk linssoppa

2 dl röda linser
1 purjolök150 g
2 morötter 200 g
1 1/2 liter vatten
2 tärningar grönsaksbuljong
3 krm mald kardemumma
2 krm mald spiskummin
1 krm salt
1 krm svartpeppar
eventuellt 1/2 dl matlagningsyoghurt


Gör så här:1. Skölj linser och purjolöken väl och strimla purjon. Skala morötterna och skär i små bitar.

2. Häll purjo, morötter, linser, vatten och buljongtärningar i en kastrull.
3. Krydda med kardemumma, spiskummin, salt och peppar. Låt koka upp och sedan koka 10 minuter.
4. Servera eventuellt med en klick yoghurt.

Smarresmaskens???

4 comments:

Anonymous said...

Nu har vi provlagat linssoppan, tyvärr så hade vi slut på morötter men vi tog några potatisar istället. Min pojkvän tyckte soppan var jättegod vilket är ett mycket bra betyg då han vanligtvis har svårt för allt med bönor eller linser. Jag och sonen tyckte också den var jättegod och dessutom lättlagad.

Anonymous said...

Mkt god och ganska enkel (inte tusen ingredienser!) soppa. Vi fyllde dock på med lite potatis. Sonen åt soppan mosad med lite pasta. Bra recept att ta till när skåp och fantasi är tomma, spännande med lite annorlunda kryddning än vad jag hade valt efter eget huvud!

Anonymous said...

Väldigt god och enkel soppa. Jag gillar linser. Både för att det är gott och för att det känns så ruggigt nyttigt! :-D Det enda vi kommer ändra på till nästa gång är att vi kommer ha i lite cayenne eller något annat som ger lite sting till det hela!

Anonymous said...

Enkel och mycket god soppa! Den kommer att blli standard här. Jag gjorde morotsbrödet (lätt modifierat) och det blev också gott!