Sunday, October 22, 2006

Tigres sicilianska favoritpasta







Tigres sicilianska favoritpasta

Den hàr àter vi varje vecka :
*Pasta (gàrna fysilli eller gnocchi som det goda goitas in i)
*Broccoli
*Sardeller (en liten burk till 3-4 personer)
*Vitlòk
*Fàrsk chili

Koka pastan tillsammans med broccolin skuren i smà smà bitar (jag brukar làgga i en grònsaksbuljong istàllet fòr salt). Hàll av vattnet nàr pastan àr al dente! Skàr vitlòk, chili och sardeller i smà bitar och fràs i olivolja i en stekpanna. Tillsàtt pastan och broccolin. Blanda och smàfràs ett par minuter. Klart! Serveras gàrna med riven parmesan och fylligt ròdvin (tex Nero Davola).

10 comments:

Anonymous said...

Oj, jag har för första gången i mitt liv ätit sardeller. Var aningens skeptisk innan eftersom när jag skar dem i SMÅ bitar märkte jag alla ben som stack åt olika håll, men sen får jag erkänna att jag inte kände dem när jag åt :) Maya däremot fick nöja sig med ketchup till pastan och broccolin för jag kryddade med habanero och det blev aningens starkt, men gott tyckte jag och min man.

Anonymous said...

Dubbel oj, det var jag som missade att skriva i mitt namn i kommentaren, ammningshjärna....

Anonymous said...

Letade efrer sardeller på affären, men hittade ingen... Ville ju testa denna... Får leta vidare...

Anonymous said...

Konsum har sardeller Lycke. Jag kòpte det dàr i somras iallafall. Fràga personalen, det kan vara lite knepigt att hitta :-).
Vad roligt att ni tyckte om den Monica!

Anonymous said...

Jag hittade sardeller på coop (Zeta) så jag testade denna rätt i veckan. Den var helt OK faktiskt, ingen tio-poängare med väl en åtta. David åt också. Maken var dock inte lika förtjust, och Ida fick inget för det blev rätt salt... men jag kommer nog att laga den igen.

Anonymous said...

Supergott tyckte vi, särskilt maken! Vi barnsäkrade lite genom att ta mindre chili än vad vi vuxna hade velat ha och blandade även i lite finrivna morötter, för det älskar sonen. Vi kommer garanterat att göra rätten igen, helst utan barnsäkring den gången!

Anonymous said...

Vad kul eulalia! Och vad gott det làt med moròtter! Blandades de i ràrivna eller?

Anonymous said...

Igàr blandade jag ocksà i lite finrivna moròtter och det vart vàldigt gott!! En sòt-mjuk brytning mot det salta. Tack fòr tipset eulalia!

Anonymous said...

Provade denna förra veckan. Tog två burkar sardeller (hittade bland konserverna!) till fyra och en halv person, men jag tyckte nog att det var lite lite... Fick liksom se en sardellbit på tallriken som en bonus...
Nästa gång blir det mer saddisar, för rätten KOMMER att lagas igen! Detta var ett skönt nytänk på en snabb pastarätt!

Anonymous said...

Underbart! :D Tyvärr hade vi slut på broccoli men det blev bra med harry kuvert också!