Sunday, October 08, 2006

Monicas rätt!

Indonesisk morotssoppa 2-3 port

4 stora morötter
2 msk olja
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk finhackad ingefära
2 limeblad (eller lite pressad)
8 dl vatten
165 ml kokosmjölk
2 msk grönsaksfond (eller 1 buljongtärning)
½ grön chili
salt och peppar
Skala och skär morötterna i slantar och fräs dem i en gryta med oljan. Hacka lök, vitlök och blanda ner tillsammans med ingefäran. Lägg i limeblad och låt det fräsa några minuter. Häll i vatten, kokosmjölk och grönsaksfond. Kärna ur chilin, finhacka och blanda ned den. Låt soppan koka tills morötterna börjar bli mjuka, ca 10 minuter. Fiska upp limebladen och mixa soppan. Smaka av med salt, peppar och späd ev med vatten om soppan blev för tjock.

Vill man kan man göra bröd till också. Vad sägs om morotsbröd!

Morotsgula baguette
4 baguette eller 20 portionsbröd
25 g (½ pkt) jäst
5 dl kallt vatten
½ dl rapsolja
1 - 2 tsk salt
2 dl Risenta krossat bovete 1
dl Risenta vetegroddar
3 dl (ca 200 g) finrivna morötter
ca 12 dl vetemjöl
Garnering: Risenta sesamfrö, skalat Risenta solroskärnor, naturella '
Rör ut jästen i det kalla vattnet i en degbunke. Tillsätt olja, salt, krossat bovete, vetegroddar, de finrivna morötterna och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen kraftigt för hand eller i maskin några minuter. Låt degen jäsa övertäckt 1-1 1/2 timme. Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda degen smidig, den ska vara ganska lös. Dela den i 4 delar och forma baguetter. Lägg dem på tvären på en smord plåt och skåra dem ev. Låt jäsa 20 - 30 min. Portionsbröd: Dela degen i två delar, rulla ut varje del till en längd, ca 30 cm. Skär varje längd i 10 bitar som doppas i solros- eller sesamfrö innan de ställs på plåten. Låt bröden jäsa 20-30 min. Grädda baguetten eller portionsböden mitt i ugnen i 250°C, ca 12 min. Låt kallna på brödgaller. De är jätte goda. Jag har testat med rödbeta också och gissa om Maya (2 år) gillade det rosa brödet:)

Monica

4 comments:

Anonymous said...

Supergott!
Jag ändrade lite och tog citron istället för lime och skippade chilin men ställde fram pulver till maken och mig. Sonen fick ris till och soppan som sås. Han tycker nämligen inte om soppa..:-(
Enormt bra idée, denna sida!

Anonymous said...

Hade över svärföräldrarna på torsdagsmys, och passade på att bjuda på denna höstsoppa. Vi ger den 7,5 / 10! Jättegod! Lagade den helt efter receptet, hade bara i lite överblivet ris för att tjocka på den lite. Väl värd att smaka!

Anonymous said...

Gott!
Detta var dagens söndagslunch. Ser att ni andra haft ris till och det hade kanske gjort soppan mer mättande, min blev lite blaskig. Brödet var jättegott, det bakar jag säkert igen. De överblivna bullarna fick snabbt åka in i frysen annars hade jag säkert okynnesätit upp dem allihop :-)

D said...

Har inte provat soppan, men BRÖDET var heeelt underbart!! Stort tack från hela familjen Dafe!