Tuesday, October 24, 2006

Sjalträffarnas Superba Soppa!

Mulligatawny är en engelsk-indisk soppa med ursprung i södra Indien, uttalas \"mallagatååni\".

Det här behövs till 4 pers:
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
350 g potatis
2 morötter (ca 200 g)
2 tsk Medium curry paste (Sharwood's)
1 tsk mald koriander
1/2 tsk mald spiskummin
2 kanelstänger
1 msk fruktsocker
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk färsk finhackad habaneropeppar
2 msk olivolja
12 dl vatten
2 tärningar hönsbuljong
1/2 tsk salt
2 dl röda linser
250 g fint skuren kycklingfilé eller urbenade kycklinglår
2-3 dl kokosmjölk

Gör så här:
1. Börja med att skala och förbereda grönsakerna och ställ i ordningkryddorna, d v s skala och finhacka lök och vitlök, skala och tärna potatis och morötter, måtta upp kryddorna, riv ingefära och finhacka pepparfrukten.
2. Hetta upp olja i en rymlig kastrull och fräs lök och vitlök ca 2 mintillsammans med currypasta, alla torra kryddorna, sockret,ingefäran och pepparn. Blanda ner potatis, morötter ochfräs ytterligare ca 1 min. Tillsätt vatten, buljongtärningar och salt. Låt koka under lock ca 10 min. Tillsätt linserna och koka ytterligare ca 10 min.
3. Plocka upp kanelstängerna. Vispa lite slött soppan så det fortfarande är lite bitar men också mojs.
4. Blanda ner fint skuret kycklingkött i soppan samt kokosmjölk ochlåt koka ca 5 min.
5. Servera soppan med färskt bröd med philadelphiaost och gärna en klick matlagningsyoghurt.

3 comments:

Anonymous said...

Fantasiflicka har bjudit mig på den här supergoda soppan, utan kyckling blev den vegetarisk!

Anonymous said...

Den här soppan är supergod!! Jag lyckades nästan få den lika god som hemma hos fantasiflicka :)

Unknown said...

Aaah, sussi m maja: Din smickrare där! Akta så jag inte bjuder över dig på mina hembakta flarn!