Sunday, October 15, 2006

Kycklinggryta

Eulalias enkla kycklinggryta

4 port
Tillagningstid ca 1,5 timmar

8 st Kycklinglår med skinn
2 burkar krossade tomater
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
ca 4 dl vitt matlagningsvin
2 buljongtärningar
5 paprikor, gärna i olika färger
ca 4 msk olivolja
salt och peppar
ev lite Sambal Oelek efter smak

Hacka lök och vitlök. Skär paprikan i ganska stora bitar. Lägg alla ingredienser i en stor kastrull och sjud på svag värme i ca 1,5 timme, eller tills kycklingköttet lossnar från benen. Servera gärna med jasminris och en grön sallad.

9 comments:

Anonymous said...

Provlagade denna ikväll, men, njae... Tyckte att den smakade mest ingenting... Men så när jag sitter här och ska bedömma slår det mig... Jag glömde ju buljongen! inte konstigt att ddet smakade milt...

Anonymous said...

Ännu ett fantastiskt gott recept! Vi är jättedåliga på att äta annan kyckling än filéerna, men med detta receptet kommer vi äta det mycket oftare! Vi hade i en ganska stor mängd sambal så det blev lite kryddigt! Nästa gång tror jag även vi kommer stoppa i lite mer grönsaker!

Anonymous said...

Nja, jag skippade sambalen eftersom Maya inte gillar stark mat nu (SUCK) så det blev lite mesigt, men helt ok. Det tyckte i alla fall mina föräldrar som kom hem från Kina och var mycket nöjda med annan mat än kinesisk. Själv tycker jag att det bästa med rätten var all sås/sky som blev över som jag dagen efter mixade med stavmixer och gjorde räksoppa med curry och banan av. Det blev jätte gott:)

Anonymous said...

Hjälp, vad mycket mat man kunde få ut av den här rätten!
På fredagen åt vi (se tidigare kommentar) enligt ursprungsrecept. på lördagen bjöd jag en vän på själva "tomatröran" med ris till. Hade i den buljong jag glömt innan. Så idag åt vi det sista. Blandade i ris, räkor och tonfisk i tomatröran. Super!

Anonymous said...

Vi provade denna rätten idag, fast vi hade filè istället för kycklingben. lät det puttar i 40 min. Kycklingen blev mkt mör. Hade inte i någon sambal oelek för att Alva skulle äta. Hon tyckte att det var en toppenrätt och åt glatt. Själv hade jag nog haft i lite för att få lite mer sting i, men som sagt en rätt som vi nog kommer laga igen!

Unknown said...

Jag hade kycklingfilé hemma så jag strimlade den, lät allt utom kycklingen puttra 40 minuter, sedan hade jag i det strimlade kycklingköttet i 15 minuter. Jag brynde de små kycklingrackarna först för att de skulle få lite kant, vilken försvann i kokningen såklart!
Gott, Andreas tyckte den var mesig men starkare hade gett småflickorna utslag et halvår framöver...

Anonymous said...

Igàr lagade jag efter det hàr receptet. Kòrde dock med fàrska "smà-tomater", fàrsk chili samt selleri (och sà paprikan, vitlòken samt lòken). Hade lite bràttom sà jag hàllde àven òver vatten (efter att ha brynt kyckling+grònsaker snabbt i en panna) fòr att tàcka ordenligt vid kokning, det var vàl inte sà lyckat kanske men òverlag vart det uppskattat i familjen :-)

Anonymous said...

Idag fràste jag nàgra stora ràkor och hàllde sedan òver soppan som vart òver efter att vi àtit upp kycklingen :-) Det vart extremt gott!! Den hade liksom legat och gottat till sig i kylen, mycket mer smak hade det! Till det mitt favvo-grova-lite-knapriga bròd :-)

Anonymous said...

Nu har jag också provat! Som alla tomatbaserade grytor kokade jag den i järngrytan (extra järn är aldrig fel) och då blir det alltid gott. Matlagningsvin, vad är det? ;) Min man hade en låda Pinot Gris i kylen, det funkade bra. Och så tog jag kycklingfiléer jag med som bara kokade med i 15 minter.

Alla i familjen gillade den skarpt, det kommer att bli en återkommande rätt här! (och jag sparade resterna, så imorgon får jag lagat till lunch).