Tuesday, October 10, 2006

Indiskt ris- och färsfräs

Indiskt ris- och färsfräs

Tillagningstid: ca 20 minuter

Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
1 tsk gurkmeja,
1 tsk spiskummin, malen
1 tsk koriander, malen
1 tsk kardemumma, malen
2 krm cayennepeppar,
1 tsk salt,
1 msk olja,
1 st gul lök,
300 g nötfärs,
2 hackade tomater
4 port koks fullkornsris

Gör så här:
Rosta kryddorna i torr stekpanna på låg värme. Höj värmen och häll över hackad lök och olja. Fräs några minuter utan att det blir bränt. Häll på färsen och stek tills den fått lite färg.
Lägg i hackade tomater. Låt fräsa en stund. Blanda i det kokta riset, så mycket du vill ha i.
Om man gillar het mat kan man testa att ha i några teskedar syltad indisk chili.

9 comments:

Anonymous said...

Jisses, vilken uuuuunderbar rätt! Helt i min smak! Alla i familjen älskade det, inte minst Svea, 10 månader. Hon åt, åt och åt! Vi hade turkisk youghurt till, det var pricken över i:et. Kan man laga det imorgon igen?!

Anonymous said...

Här var den också mycket populär, lite annorlunda med kardemumma i :) Nästa gång jag gör den ska jag ha mer chili i, för jag var försiktig första gången. Det fick bli lite äppelchutney till istället och det funkade bra.

Unknown said...

Turkisk yoghurt var poppis här med!
Som vanligt har jag gjort en något modifierad variant! Men ser fram emot att göra "by the book" i veckan som kommer. Jag lyckas aldrig ha de rätta ingredienserna hemma!!!

Anonymous said...

Nu har vi äntligen lagat Indiskt ris- och färsrätt! Vilken otroligt god maträtt! Jag och maken åt nästan för fyra :-o! Vi kände dock att det var lite väl lite grönsaker i så vi hällde i lite gröna ärter också och det var verkligen lyckat! Det kan jag rekommendera! Sonen åt så klart inte, men vi var inte förvånade. Allt som smakar mer än gröt, pannkakor och pasta ratas styggt! Men vi kommer absolut lägga detta till våra favoritrecpet!

Anonymous said...

Kul, med ett nytt lite annorlunda färsrecept! Lite för lite smak tyckte vi ändå och körde i mer av krydorna och också en hel del salt. Vi hade även i röd och gul paprika och gröna ärtor. Det blev mkt vackert för ögat och gom. Vi lagar den säkerligen igen!

Anonymous said...

Gillades av hela familjen inte minst av J 15-månader!

Anonymous said...

Åh, detta gillade vi här hemma också. Mumsigt. Kommer vi definitivt att laga igen. Vi blandade i en röd och en grön paprika.

Anonymous said...

Supergott! =) Till och med Ida åt, hon bara gapade och gapade. Hon är sju månader och har ratat varje, och då menar jag verkligen varje, smakportion vi har erbjudit henne. David är inne i en kinkig ålder och provar väldigt ogärna nya saker, men han åt också.

Jag tog gtöna ärtor i för att öka grönsakshalten något. Maken tyckte det var för milt, och blandade sambal i sin portion.Jag ska nog testa med chutney nästa gång jag med...

Anonymous said...

Muuuums! Supergott tyckte både jag och maken. Jag hade rågade mått av kryddorna eftersom andra tyckt det var för svagt. Barnen tyckte maten var för stark, fyraåringen ville inte ha alls, men sjuåringen åt litegrann. Hade också turkisk yoghurt med sweet chilli till.