Monday, October 02, 2006

Snabb fiskgryta med saffran och citron

Ingredienser:
Beräknat för 6 portioner
1 st stor gul lök
2 st morötter
2 st stjälkselleri
4 st vitlöksklyftor
0,5 kg potatis, skalad och skivad
0,5 g saffran
4 dl vatten
3 dl vitt vin
1 kg fiskfilé (sejfilé alt. torskfilé)
2 st citroner, saften från
salt, peppar och socker
smör och olivolja

Gör så här:Skala och skiva löken, morötterna och stjälksellerin i tunna skivor. Krossa vitlöksklyftorna med en kniv. Häll olivolja och smör i en stor kastrull. Svetta lök, morötter, selleri, vitlöksklyftor och saffran. Den får inte ta färg. Lägg i potatisen. Häll på vatten, vin och citronsaft. Låt koka under lock tills grönsakerna och potatisen blivit mjuka (ca 10 minuter). Skär fisken i kuber. Smaka av grytan med salt, peppar och en nypa socker. Lägg ner fisken och låt sjuda, under lock i ca 5 minuter till. Servera genast.

5 comments:

Anonymous said...

Nu har jag testat fiskgrytan/soppan och tycker att den faktiskt var helt ok. Själv tycker jag nog att saffran egentligen hör hemma i Lussebullar och inget annat, men det var gott med citron. Sen hade ju inte vi något vitt vin så det blev lite Laga Lätt och dessutom la jag till lite fänkål som fanns hemma. Jag brukar sällan följa recept....

Unknown said...

Har faktiskt testat receptet två gånger, något modifierat båda gångerna. Inget vitt vin, ena gången la vi till lite grädde, andra gången vattenvinäger. Jag måste nog säga att detta inte blir något återkommande hos oss. Kanske, kanske med MER saffran, mer socker och mindre citron. Lovisa tyckte dock att apelsinsoppan (Lovisa trodde potatisskivorna var apelsin eftersom de smakade surt, färgade oranga av saffran...hon fick tro det!) var "maskens", ett tag. Vi åt med pannbröd till.

Anonymous said...

Testade denna i söndags. Trots godsaker som matlagningsvin, saffran och citron tycker jag att rätten föll pladask. Smakade mest ingenting... Frågade maken och här hemma gav vi den 4 / 10. Kommer således inte att lagas ogen...

Anonymous said...

Hade pga de tidigare omdömena inte så höga förväntningar på denna fisksoppa. Men kan säga att jag blev possitivt överaskad! Den var ri´ktigt god tyckte både min man och jag. Två av barnen åt den också, medan den störste dock inte alls gillade den. Men den återkommer säkert här :-).

Anonymous said...

Nja... jag gillade den inte, men maken tyckte den var OK. David åt inte, men Ida gillade den. Eftersom det är jag som bestämmer kommer den inte att lagas här ien ;)